top of page

Koploperproject duurzame voedselketens

CirculairActief  werkt op dit moment samen met een aantal Oost Groningse Koplopers, gemeenten en diverse lokale partners en experts aan de opzet en ontwikkeling van een Koploperproject ter versterking van de lokale voedselketen.  

​

Inspiratiebijeenkomst

Op 4 april werd onder grote belangstelling van het lokale MKB het Koploperproject duurzame voedselketens gepresenteerd in de authentieke en luchtige entourage van Gasterij Natuurlijk Smeerling in Vlagtwedde.

 

De ruim 40 enthousiaste deelnemers namen interactief deel aan een verbindend programma. 

Met verve opende de gebiedsregisseur van Oost-Groningen, Gerard Kremer de inspiratie-bijeenkomst voor het KoploperPlus project. 'Wij zijn teveel een oogstprovincie. Waardevermeerdering vindt vooral buiten provincie plaats en die moeten we meer hierheen halen’ aldus Kremer. Voedsel is vandaag een hot item, er is vraag naar regionale producten en er is passie. Kennis delen is nodig en dat doen we hier vanavond. Deze groep, zoals die hier zit is de basis voor duurzame innovatie en samenwerking. 

​

Passie
Na de introductie van Gerard, geven initiatiefnemers Reina Boels en Ada Kruiter een presentatie over het KoploperPlus project en het doel van deze avond. Vanavond zijn diverse ondernemers bij elkaar gebracht, met een passie voor het streekproduct en de regionale voedselketen. 
De bedoeling is om een groep van 14 Koploperbedrijven te vormen, die door middel van kennisverdieping, een nulmeting, het actieplan, de communicatie-opdracht en het Koplopersymposium gezamenlijk in een jaar streekproducten in de keten van ‘bodem tot branding’ gaan verduurzamen. De resultaten zijn ecologische, economische en sociale verwaarding van streekproducten, bedrijven, regio en de keten. Bovendien levert het project een meervoudig effect aan besparingen op voor bedrijven, de keten (de Plus) en de regio.

​

Kansen
'De voedselketen is een kans die het meest voor het grijpen ligt’ zegt Kremer. Dat blijkt ook uit de voorbeelden die elkaar razendsnel opvolgen in het 'vraag en aanbod spel' dat onder leiding van avondvoorzitter Michiel Bus direct resultaat oplevert. Neem de 3-Doelen aanpak (bodem,buik & bij) van de Groningse Graanrepubliek. De biologische boerencoöperatie haalt de teelt van oude graansoorten terug naar Groningen en brengt ze opnieuw in de voedselketen door er samen met gelijkgestemde partners mooie streekproducten van te maken zoals bijvoorbeeld het Groningse BAX bier dat o.a. gebrouwen wordt van 'zwarte haver'. Door het aanbod van Gert Noordhoff te combineren met de vraag van groothandelaar Jansma ontstaat ter plekke de basis voor een unieke regionale ‘havermelk keten'.
Natuurgeneeskundige en auteur van het bekende boek ‘Weten over (h)eerlijk eten’ Rineke Dijkinga uit Sellingen, ontwikkelt gezonde streekproducten en -recepten. Onder de merknaam ‘A la Rineke’  gaan  graan-, fruit- , groente- en kruidenproducten over de toonbank van natuurwinkels en biologische supermarkten. Zij heeft nog telers voor pompoenen nodig maar ook voor biologische meelsoorten als boekweit, lupines en zelfs uien is een markt. De producent van Vegters Banket meldt zich onmiddellijk aan voor biologische tarwe. Geert-Jan Kemme van Beterbio.nl, de Groningse en grootste biologische webwinkel in Nederland zoekt nog telers die willen omschakelen naar biologische productie. Hem is opgevallen dat in Oost-Groningen nog weinig biologische producten aangeboden worden. Hij constateert dat de vraag naar biologische streek- en seizoensproducten stijgend is.

​

Marketing
De webwinkel merkt ook dat klanten meer bereid zijn om met de seizoenen te eten. Uit de praktijk van Marketingbureau PuurIdee uit Stadskanaal blijkt dat mensen steeds meer op zoek zijn naar de oorsprong van het product. Groothandelaar Jansma uit Haulerwijk verkoopt en vervoert al een aantal Westerwoldse streekproducten. Belangrijk zegt hij is dat het product herkenbaar is, mensen moeten er naar toe kunnen en komen kijken. 'Je moet er je naam aan verbinden. Merken vergaan. Het zijn de mensen die het verhaal het beste kunnen vertellen' aldus Jansma. Harm Evert Waalkens is voorzitter van de Waddengroep en heeft laten doorrekenen dat de ‘Waddengoud' producten een economische boost aan de lokale economie van de hele kuststrook van Groningen, Friesland en Noord-Holland heeft gegeven.
Paul de Vries van Marnes Mosterd heeft een droom, hij wil de lekkerste mosterd weer Gronings laten zijn en het positieve verhaal naar Groningen krijgen. Paul heeft regionale afzet adressen voor zijn mosterdsoorten en telers voor mosterdzaad nodig, maar de kennis en teelt van mosterdrassen is verdwenen uit de regio en die moet weer terugkomen. Daarom meldt Paul zich enthousiast aan als Koploper! 
Eline Ringelberg van Boerderij Kloosterplaats in Muntendam wil ook graag als Koploper meewerken aan de verbetering van de bodemkwaliteit en kennis door middel van productie van oude rassen. Het landschap moet weer beter worden voor mensen, maar ook vogels en dieren en de weerbaarheid van gewassen. 

​

Harry Scholte van de Rabobank is partner in dit project en noemt zichzelf een ’streekproduct’. Hij sluit de enerverende avond af. 'Ik ben diep onder de indruk van wat hier gebeurt. Als mensen de koppen bij elkaar steken, komt er heel veel energie uit. Ik dacht dat ik veel wist en heb geleerd dat ik heel veel niet weet.' De belangrijkste conclusie van de avond is dat deze voorbeelden uit de praktijk laten zien dat negatieve beeldvorming over Oost-Groningen niet waar is. De oogst van deze avond blijft in de regio en de 14 Koplopers die in dit KoploperPlus project gaan meedoen zijn de waardedragers voor de regio.

bottom of page